Bratislava a Bratislavský samosprávny kraj, ktoré spoločne tvoria metropolitný región, sú kultúrnym aj politickým centrom štátu. Predstavujú nosný a ekonomicky najvýkonnejší región Slovenska. Napriek nebývalému rozmachu počas ostatných dekád však mesto Bratislava, ako aj ďalšie tri okresy samosprávneho kraja - Pezinok, Senec a Malacky, čelia zásadným štrukturálnym problémom. Súvisia s dopravou, školstvom, sociálnym vylúčením či životným prostredím a významne ovplyvňujú kvalitu života obyvateľov a obyvateliek celého regiónu. Viaceré z týchto problémov presahujú administratívne hranice a ovplyvňujú sa. Vzájomná spolupráca všetkých úrovní samospráv na území kraja, ako aj ich spolupráca so štátnou správou, predstavujú základný predpoklad na riešenie týchto problémov.
Nadväzujúc na úspešnú spoluprácu v ostatných rokoch sa Team Bratislava, Sloboda a Solidarita a Progresívne Slovensko podujali prehĺbiť a zintenzívniť túto spoluprácu tak, aby užšie zladili záujmy hlavného mesta, mestských častí a obcí samosprávneho kraja.
Kvalitu života na území kraja nemožno pozdvihnúť bez toho, aby si všetky úrovne samosprávy svedomite a efektívne plnili svoje kompetencie v oblasti dopravnej infraštruktúry, riadenia integrovanej dopravy, poskytovania sociálnych služieb, vzdelávania, zdravotníctva, kultúry a cestovného ruchu, územného plánovania, či udržateľného regionálneho a mestského rozvoja. Hlavným a zdieľaným cieľom koaličných partnerov je rozmanitý, inkluzívny a konkurencieschopný Bratislavský kraj vrátane hlavného mesta SR Bratislava, zabezpečujúci kvalitné životné podmienky a príležitosti pre svojich obyvateľov a obyvateľky.
Doprava je jeden z najvážnejších problémov regiónu. Bratislavský kraj je dopravný uzol, ktorý čelí mnohým problémom – od kolón, cez tranzit až po statickú dopravu. Dopravná infraštruktúra je extrémne zaťažená. Rovnako trpí aj kvalita ovzdušia, ktoré je zaťažené exhalátmi a prachovými časticami pochádzajúcimi z automobilovej dopravy. Situácia v doprave je neudržateľná, pretože až 73% tvorí individuálna automobilová doprava a len 27% verejná osobná doprava.
Najúčinnejším riešením ako nepriaznivý trend zvrátiť, je postaviť dopravu na integrovanej verejnej doprave, ktorej nosným systémom bude koľajová doprava. Okrem efektívnej spolupráce mesta a župy a ostatných samospráv v kraji je nevyhnutné aj zapojenie a koordinácia so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnou spoločnosťou Slovenska (ZSSK). Popri budovaní koľajovej siete je potrebné pokračovať v modernizácii verejnej dopravy a v skvalitňovaní poskytovaných služieb - či už nákupom nových vozidiel, budovaním vyhradených bus-pruhov, zavedením preferencie MHD na križovatkách, či rekonštrukciou prestupových bodov. Nemenej dôležité je podporovať bezemisnú dopravu ako je elektromobilita, cyklodoprava či pešia doprava. Zavedenie princípu „chodec na prvom mieste“ zaistí bezpečný a bezbariérový pohyb chodcov s osobitným zreteľom na zóny s výskytom detí. Rovnako je potrebné prispôsobovať pešie ťahy pre osoby s pohybovými ťažkosťami či inými zdravotnými znevýhodneniami. V oblasti cyklodopravy je potrebné zásadne zvýšiť počet segregovaných cyklotrás, ich prepojenie vo všetkých kľúčových lokalitách mesta, ako aj ich napojenie na cyklotrasy vedúce do/z okolitých obcí. Kultivované parkovanie bude zabezpečené zavedením parkovacej politiky v ďalších lokalitách mesta.
Nosné projekty:
Bratislavský samosprávny kraj i hlavné mesto Bratislava vnímajú zhoršujúce sa životné prostredie ako veľmi vážny problém, ktorý má negatívny vplyv na zdravie a kvalitu života obyvateľov a obyvateliek. Dôvodom je vysoká koncentrácia hospodárskej činnosti a dopravy v regióne. Na druhej strane, na území regiónu sa nachádza veľké prírodné bohatstvo vo forme zásob podzemnej vody, lužných i karpatských lesov, ktoré je potrebné chrániť. Obyvateľov kraja ohrozujú negatívne dôsledky klimatickej krízy ako sú výkyvy počasia, prívalové dažde, sucho a extrémne teploty. Udržateľnosť, environmentálna zodpovednosť a sociálne spravodlivé klimatické politiky musia byť preto prioritou hlavného mesta a samosprávneho kraja.
Nosné projekty:
K územnému rozvoju hlavného mesta a kraja pristupuje koalícia s maximálnym nasadením a odhodlaním minimalizovať negatívne dopady z minulých období. Hlavným cieľom je nastoliť štandardy územného plánovania tak, aby smerovali k udržateľnému rozvoju územia hlavného mesta SR Bratislavy ako aj celého kraja. Tento svoj záväzok bude realizovať prostredníctvom zmien a doplnkov územného plánu a zintenzívnením prác na novom územnom pláne Bratislavy a zmien a doplnkov územného plánu Bratislavského samosprávneho kraja.
Nový územný plán mesta bude klásť dôraz na priestorové usporiadanie územia, budovanie kompaktného mesta, tvorbu verejných priestorov a mestskej zelene. Pri obnove a budovaní verejných priestorov ako sú ulice, námestia, či parky bude koalícia presadzovať kvalitnú architektúru, napríklad prostredníctvom architektonických súťaží. Pri revitalizáciách verejných priestorov a komunikácií sa budú uplatňovať manuály verejných priestorov, čím sa zvýši ich kvalita. Nemenej dôležité je efektívne koordinovať údržbu a správu komunikácií a verejných priestorov s cieľom jej vyššej efektivity, hospodárnosti a kvality.
Do všetkých mestských častí je potrebné priniesť kvalitnú architektúru a verejný priestor. Zmeny a doplnky územného plánu samosprávneho kraja budú obsahovať regulatívy v oblasti udržateľnej mobility, kvality ovzdušia, zníženia negatívnych dopadov zmeny klímy, ochrany vodných zdrojov a prírodného bohatstva vrátane ochrany pôdy, a v neposlednom rade regulatívy, ktoré zabezpečia kvalitné verejné služby v oblasti školstva, životného prostredia, sociálnych vecí a zdravotníctva.
Nosné projekty:
Bratislavský kraj a predovšetkým územie mesta Bratislava sa vyznačujú najväčšou koncentráciou inštitúcií vedy, výskumu a inovácií na Slovensku. Napriek tomu však v oblasti vzdelávania celé územie viac ako desaťročie zápasí s nemalými problémami. Týkajú sa ľudských zdrojov ako aj infraštruktúry. Chýba spolupráca základných, stredných a vysokých škôl a ich prepojenie s potrebami praxe. V rámci prípravy na budúcnosť žiakov a študentov absentujú aj také typy zručností, ktoré nie sú vyžadované v súčasných kurikulách.
Iba 32% absolventov stredných škôl pracuje vo vyštudovanom odbore, pričom štruktúra trhu práce sa v budúcnosti radikálne zmení. Kvalita škôl naprieč mestom i krajom nie je konzistentná. Pedagogický a nepedagogický personál je dlhodobo finančne nedocenený. Akútnym problémom je viac ako 2300 chýbajúcich kapacít v materských školách a 360 chýbajúcich kmeňových tried na základných školách. Mesto aj kraj sú vlastníkmi množstva športových areálov, ktoré je nutné modernizovať, zatraktívniť ponuku služieb tak, aby vyhovovala obyvateľom pre potreby športu a relaxu. Dôležité je aj zvyšovanie dostupnosti športovej infraštruktúry rôznej mierky v meste a celom kraji.
Nosné projekty:
Do územia metropolitného regiónu prichádzajú obyvatelia z iných častí Slovenska, mení sa fungovanie rodinného života, obyvateľstvo rýchlo starne a predlžuje sa priemerná dĺžka života. Tieto zmeny zvyšujú nároky na zdravotnú a sociálnu starostlivosť, no tiež ovplyvňujú kvalitu života.
Chronickým problémom v zdravotníctve je najmä nedostatok všeobecných lekárov a ich vysoký priemerný vek. Sociálna starostlivosť naráža na nedostatočné kapacity a limity v kvalite poskytovania služieb. Až 95 % zariadení sociálnych služieb je veľkokapacitných. Chýbajú špecializované zariadenia v oblasti autizmu, stareckej demencie či Alzheimerovej choroby. Obyvateľstvo celého kraja, ale najmä v Bratislave, zápasí s vysokými nákladmi na bývanie. Pribúdajú nízkopríjmové rodiny a stále viac ľudí je ohrozených chudobou. Až pätina obyvateľov Slovenska bez domova žije na území hlavného mesta. Bezpečnosť obyvateľov je nutným predpokladom spokojného života, pričom represívne pôsobenie mestskej polície musí byť sprevádzané terénnou prácou a preventívnymi aktivitami.
Nosné projekty:
Kultúra nás ako spoločnosť definuje. Sú to práve ľudia, ktorí tvoria mestá a obce. Je preto prirodzeným záväzkom koalície trvalo podporovať kreativitu a inováciu svojich obyvateľov nielen v oblasti kultúry a cestovného ruchu, ale aj v rámci celého spoločenského diania. Koncentrácia národných, regionálnych i lokálnych inštitúcii v oblasti kultúry, ale aj množstvo iniciatív z prostredia nezriaďovanej kultúry robia z hlavného mesta SR Bratislavy a Bratislavského kraja centrum kultúrneho a kreatívneho diania na Slovensku.
Kultúrna ponuka má byť rozmanitá a dostupná pre každého. Kultúra ako prierezová hodnota prispieva k tolerancii a vzájomnému rešpektu a spolužitiu ľudí v meste a kraji. Výhodná poloha, prírodné bohatstvo, miestne tradície, historické pamiatky či prítomnosť hlavného mesta – to všetko robí z Bratislavského kraja jeden z najvýznamnejších turistických regiónov Slovenska.
Nosné projekty:
Pred Bratislavským samosprávnym krajom a hlavným mestom SR Bratislava stojí veľká výzva týkajúca sa financovania samosprávy. Tú je potrebné otvoriť najmä na národnej úrovni, a to predovšetkým v súvislosti so spravodlivejším systémom prerozdelenia daní. Mechanizmus rozdeľovania vybranej dane z príjmu na celoštátnej úrovni by mal brať väčší ohľad na problémy a výzvy metropolitného regiónu. Súčasný systém umožňuje pokrývať len prevádzkové náklady súvisiace s výkonom pridelených kompetencií z oblasti školstva, sociálnych vecí a dopravy. Na ďalšie rozvojové investície zostávajú len minimálne zdroje a ich financovanie musia partneri riešiť cez externé zdroje z eurofondov alebo prostredníctvom úverov. Štatistiky Európskej únie sledujú iba ukazovateľ HDP meraný paritou kúpnej sily obyvateľstva a tie zaraďujú Bratislavský kraj na 13. miesto v rebríčku najbohatších regiónov EÚ. V skutočnosti je Bratislavský kraj bohatý iba na papieri. Každodenná realita v oblasti dopravy, životného prostredia, školstva, sociálnej a zdravotnej starostlivosti potvrdzuje, že tzv. chudobný „bohatý“ región čelí veľmi veľkým nahromadeným štrukturálnym problémom.
Hlavnými zásadami, ktorými sa koaliční partneri budú riadiť pri spravovaní vecí verejných, sú transparentnosť, otvorenosť, hospodárnosť a nulová tolerancia korupcie. Spokojnosť obyvateľov so službami kraja a mesta sú smerodajným meradlom kvality práce samospráv. Úrad BSK ako aj Magistrát Bratislavy sa preto pri každodennom výkone svojich funkcií budú zameriavať na odbornosť, smart riešenia a orientáciu na potreby obyvateľov, partnerov z radov mestských častí, miest a obcí, mimovládneho a súkromného sektora, vedy a výskumu či inovácií. Koaličné strany si taktiež uvedomujú svoju zodpovednosť v ochrane demokratických princípov a ľudských práv.
Nosné projekty: